ProBio Małopolska 2.0
Celem Projektu jest wzmocnienie konkurencyjności MŚP i StartUp’ów, poprzez zintegrowany program oferty gospodarczej BioRegionu Małopolska, powiązany z programem stymulowania i wspierania ekspansji na rynki międzynarodowe. Projekt ProBioM2 jest oparty na doświadczeniach pierwszego projektu ProBio Małopolska, realizowanego w latach 2016-2019.
Projekt nawiązuje bezpośrednio do szans i wyzwań sektora MŚP, charakteryzującego się wysoką dynamiką zmian i rozwoju oraz wysokim kosztem i stopniem ryzyka rozpoczynania działalności biznesowej.
Projekt Promocja Bioregionu Małopolska (ProBioM-2) jest elementem strategii Klastra LifeScience Kraków, której długoterminowym celem jest budowanie pozycji „Bio-Regionu Małopolska, jako lidera wśród bio-regionów w Europie Centralnej i Wschodniej, posiadającego zdolność konkurowania i współpracy z rozwiniętymi regionami w Europie i na Świecie”.
Cel ten w perspektywie długoterminowej zostanie osiągnięty dzięki istnieniu efektywnego „ekosystemu innowacji w obszarze nauk o życiu” w Małopolsce. Kluczowym elementem tego ekosystemu, posiadającym największy potencjał wzrostu w skali globalnej, jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw, prowadzących działalność innowacyjną w obszarze inteligentnej specjalizacji „nauki o życiu”, będących na wszystkich etapach rozwoju firmy (tj. od startupu do rozwiniętej działalności komercyjnej).
Organizacja Projektu i zaplanowane zadania
Projekt będzie realizowany przez konsorcjum 2 podmiotów: Fundację Klaster LifeScience Kraków (lider) oraz Fundację Inicjatyw Innowacyjnych. Podział zadań podyktowany jest kluczowymi kompetencjami i zasobami, jakie są potrzebne dla osiągnięcia celów Projektu.
Zaprojektowano łącznie 8 zadań, w tym siedem komplementarnych, realizujących cele projektu:
- Rozwój wiedzy i budowanie kompetencji w zakresie działalności międzynarodowej MŚP
- StartUp Scena: wsparcie udziału StartUpów w międzynarodowych imprezach B2B
- PARTNERING: wsparcie udziału przedsiębiorców w międzynarodowych imprezach B2B o charakterze PARTNERINGOWYM
- MISJE Handlowe: organizacja misji handlowych na wybrane rynki w Europie, Azji, Ameryce.
- GIN – promocja Bio-Regionu Małopolska w globalnej sieci współpracy gospodarczo-naukowej
- Rozwój Life Science Open Space jako markowej imprezy branżowej o znaczeniu międzynarodowym
- Przygotowanie i aktualizacja Katalogu Regionalnych Zasobów Intelektualnych i Organizacyjnych
- oraz jedno, którego celem jest monitoring i ewaluacja efektywności realizowanych przedsięwzięć oraz efektywne zarządzanie Projektem.
Projekt wpisuje się w cele Regionalnej Strategii Innowacji, w szczególności odnoszące się do wzrostu innowacyjności gospodarki regionalnej (oś priorytetowa 1) oraz do budowania otwartego na innowacje, konkurencyjnego i silnego sektora MŚP (oś priorytetowa 3). W tym zakresie Projekt zakłada realizację kompleksowych działań w zakresie:
- rozwoju i wykorzystania nowoczesnych narzędzi promocji,
- rozwoju kompetencji, wsparcia udziału w misjach eksperckich,
- wsparcia udziału w specjalistycznych targach branżowych,
- ułatwienia kontaktów z inwestorami branżowymi,
- oraz budowania marki Regionu Małopolska w oparciu o międzynarodową imprezę branżową.
Działania w Projekcie będą skoordynowane z innymi działaniami na rzecz rozwoju Bio-Regionu Małopolska w ramach programu Klastra LifeScience Kraków.
Lider projektu: Fundacja Klaster LifeScience Kraków
Partner projektu: Fundacja Inicjatyw Innowacyjnych
Budżet projektu: 4 471 943,75 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 3 801 152,19 zł
Czas trwania projektu: 28 miesięcy