Propozycje zmian w uchwale krajobrazowej
11 października radni zdecydowali o przystąpieniu do zmian w uchwale krajobrazowej. Propozycje tych zmian opracował specjalny zespół zadaniowy powołany przez prezydenta Krakowa. Modyfikacje zwykle dotyczą niezbędnych korekt oraz uzupełnień w treści dokumentu, ale nie oznaczają powrotu do stanu sprzed obowiązywania uchwały. Jedną ze zmian miałby być zakaz wieszania reklam na rusztowaniach remontowanych budynków.
Uchwała krajobrazowa zaczęła obowiązywać w odniesieniu do wszystkich tablic i urządzeń reklamowych bez wyjątków, od 1 lipca 2022 roku. Od tego momentu korzystnie zmienił się krajobraz miasta, jednak wiele osób musiało dostosować się do nowych przepisów i zgłaszało w związku z tym swoje wątpliwości.
W reakcji na opinie mieszkańców, radnych i przedsiębiorców
W odpowiedzi na pytania i sugestie, formułowane również przez miejskich radnych i przedsiębiorców, zarządzeniem nr 3532/2022 z dnia 1 grudnia 2022 r., prezydent Krakowa powołał specjalny zespół zadaniowy, który miał przeanalizować zasadność wprowadzenia zmian w uchwale, przedstawić swoje rekomendacje i wstępne propozycje nowych przepisów.
Zgłoszono w sumie 177 propozycji zmian. Zaopiniowano pozytywnie 57 z nich, co przełożyło się na 41 propozycji zmian przepisów.
W trosce o małych przedsiębiorców
Zaproponowano wyjście naprzeciw przedsiębiorcom zgłaszającym utrudnienia wynikające z treści uchwały – np. dotyczące szyldów. Brane jest pod uwagę dopuszczenie szyldów w nowych miejscach, jednak bez zwiększania ich liczby na budynku i wokół niego. Przewidziano też korektę wymiarów szyldów, zwłaszcza tych, które są zlokalizowane na dachach.
– Nasze codzienne obserwacje pozwoliły wypracować dwa rozwiązania, które pozwolą tę dobrą uchwałę jeszcze poprawić. Po pierwsze widzimy, że wzrosła liczba okrąglaków reklamowych, co do których istnieje konieczność zacieśnienia przepisów. Podobnie jest w przypadku słupów. Obecnie obowiązuje kategoryczny zakaz wieszania reklam na słupach oświetleniowych, ale wiemy, że w przestrzeni publicznej są jeszcze słupy teletechniczne czy słupy sygnalizacji świetlnej i spotykamy się na przykład z sytuacją, że znajduje się tam naklejka, która jest reklamą. Stąd konieczność doprecyzowania takich przypadków, potrzebujemy narzędzi do egzekwowania tej uchwały. Z drugiej strony widzimy możliwość poluźnienia przepisów w zakresie szyldów małych przedsiębiorców – mówi Agnieszka Zadak, zastępca dyrektora ZDMK.
Zespół nie znalazł z kolei wystarczającego uzasadnienie dla przyjęcia postulatów zwiększenia liczby reklam, wprowadzania ich nowych form i wielkości. Zasadniczo utrzymano ograniczenia w zakresie możliwości umieszczania tablic, bilbordów, totemów i pylonów reklamowych, słupów plakatowo-reklamowych i wszelkiego rodzaju innych urządzeń reklamowych. W tym zakresie rekomendowane zmiany dotyczą głównie usunięcia pojawiających się niejasności interpretacyjnych lub wyciągnięcia wniosków z tego, jak w praktyce zadziałała uchwała. Rekomendowano też uwzględnienie w treści uchwały odwołania do przepisów odrębnych, nakazujących niekiedy umieszczanie treści informacyjno-reklamowych.
Szczegółowe informacje dotyczące proponowanych zmian są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej.